Rekkateippi.fi
Kirjaudu » Oma tili | Ostoskorisi on tyhjä 0.00EUR » Tilaa tuotteet
YRITYS Tietosuoja Toimitusehdot Käyttöehdot Yhteystiedot Teippi-info
sivu_Truckerhead
INFO

Materiaalit

Käytämme sarjoissamme sekä yksivärisiä tarrakalvoja että digitaalisesti tulostettuja tarrakalvoja. Kalvo voi olla ilmakanavaliimalla tai perinteisellä liimalla varustettua. Ilmakanava-teippi on helpompi asentaa, sillä ilmakuplat on helppo työntää pois kanavien ansiosta, hintakin on kyllä suolaisempi. Laminoimme kaikki tulostetut teippimme suojakalvolla. Kalvo suojaa tulostetta ja takaa tarran kestävyyden vuosikausiksi eteenpäin. Käytämme teipeissämme laadukkaita ja hyviksi havaittuja materiaaleja. 

Nykyaikaiset yliteippaustarrakalvot mukautuvat hyvin pokkauksiin ja taipuvat ketterästi haastavampaakin pinnanmuotoon, ja nämä teipit on mahdollista asentaa itse, kunhan vain asiaan hieman perehtyy. 

Suunnittelemme ja tulostamme teipit itse sekä toimitamme ne tarvittaessa suoraan ovellesi. Teippien asennus jää siis sinun hoidettavaksi. Asennus ei ole rakettitiedettä, mutta eivät ne aivan heittämällä asetu paikoilleen. Pienemmät tarrat ovat helpohkosti itse asennettavissa, mutta isommat vaativat jo hieman perehtymistä ja apurin. Tältä sivulta löydät vinkkejä ja eväitä teipin asennukseen. Jos kuitenkaan et itse halua asentaa teippejä, niin voit kysyä meiltä asennuspalvelusta.

Huomaa, että teippien värit voivat poiketa ruudulla näkyvästä kuvasta. Tulostusjälki voi olla aivan läheltä tarkasteltuna hieman epätarkkaa. Myös yhtenäisissä yksivärisissä pinnoissa saattaa esiintyä niinsanottua tulostusraitaa.

Valmistamme teipit aina tilauksesta ja muokkaamme ne ajoneuvoosi sopivaksi. Toimitusaikamme ovat pitkähköjä, koska tuotteita ei ole varastossa. Joudumme lisäksi kuivattelemaan teippejä valmistusprosessimme aikana ja tämä näkyy suoraan toimitusajassa.

Oikein asennettu teippi kestää vuosikausia. Jotkin valmistajat lupaavat pidempiä kestoja kuin toiset. Pisimmillään valmistajat lupaavat teippien kestävän kymmenisen vuotta. Takuun ehdoksi valmistajat ovat kuitenkin edellyttäneet, että asennuksen on tehnyt heidän sertifioitu asentaja. 

Asennusohjeet

Asennus kannattaa tehdä sisätiloissa, jos mahdollista. Kovin viileässä tai kovin lämpimässä tilassa ei kannata teipata. Säilytä teippausmateriaali huoneenlämmössä. Puhdista pöydät ja tilat, jossa teippejä käsitellään. Aikaa kannattaa varata reilusti, pikkuteipeille päivä ja isommille ainakin kaksi päivää. 

Työvälineet
-rasvanpoistoaine
-kuumailmapuhallin
-terävä veitsi (pieni katkoteräveitsi on hyvä)
-teippauslasta
-asennushanska
-infrapuna-lämpömittari, jolla voit mitata pinnan lämpötilaa lämmittäessäsi teippiä.


1. Pesu ja esivalmistelu

Pese pinnat huolellisesti ja anna kuivua, tai voit myös kuivattaa pinnat nopeuttaaksesi urakkaa. Irroita irroitettavissa olevat nippelit ja nappelit(kuten ovenkahvat ym) näin lopputuloksesta tulee siistimpi ja teippaus on helpompaa. Poista rasvat ja pinttyneet epäpuhtaudet rasvanpoistoaineella. Kiinnitä huomiota saumakohtiin ja pokkauksiin, joihin voi helposti jäädä likaa.  Tiivisteiden ympärillä saattaa olla silikonia, joten nämä kohdat on työstettävä erityisen tarkasti. Hankaa huolella jokainen teipattava kohta, käytä nukkaamatonta liinaa ja taita uusi kohta liinasta jokaiselle puhdistuskierrokselle, kunnes liinaan ei jää enää likatahroja. Tässä kohtaa ei kannata säästää aikaa, sillä teippi voi irrota reunoista ja saumoista, jos sinne on jäänyt likaa. Huomaa, että teippi ei korjaa esimerkiksi kiveniskuja tai muita vaurioita pinnasta, vaan ne näkyvät painaumina teipissä. 

Huolehdi, että pinta on täysin kuiva ennen teipin asennusta.  Voit nopeuttaa kuivumista esimerkiksi kuumailmapuhaltimella. Asenna teippi suhteellisen pian puhdistuksen jälkeen, ettei pinnoille ehdi kertyä pölyä ja likaa.

2. Asennus

Suunnittele teippaus huolellisesti, voit sommitella teippejä auton pintaan maalarinteipillä kiinnittäen tai magneettien avulla, kun taustapaperi on vielä paikallaan. Kun olet ottanut taustapaperin pois pidä huoli, etteivät liimapinnat pääse vastakkain. Isommissa paloissa taustapaperin voi ottaa pienemmissä osissa pois, siis ei koko paperia kerralla.  Valtaosa teipeistämme on taipuisaa ilmakanavateippiä, josta ilman saa lastattua pois suhteellisen mukavasti. Jotkut materiaalimme ovat ns. low tack-tarraa, joka tarkoittaa sitä, että teipin liima on heikosti tarttuvaa ennen kuin se lastataan tiukasti pintaan kiinni. Tämä mahdollistaa teipin helpon siirtelyn ja uudelleen kohdistuksen asennusvaiheessa. 
 
Aseta siis teippi kohdalleen, poista taustapaperi tai osa taustapaperista ja aloita kiinnittäminen, lastaa aina keskeltä ulospäin. Teippi kiinnitetään voimakkaasti lastaamalla. Etene pikkuhiljaa työntäen lastalla tai hanskan avulla ilmaa pois teipin alta.
 
Kaareville pinnoille isoa "rättiä" asennettaessa teippi tuppaa ryppyilemään - kirjaimellisesti. Tämä koskee lähinnä yliteipattavia kappaleita, kuten esimerkiksi höyliä. Näissä kohdissa kannattaa edetä hitaasti pitäen teippiä tiukalla samalla lastaten ja nostamalla teippiä uudestaan ylös tarvittaessa.  Käytä irroittamiseen molempia käsiä ja nosta teippiä varovasti pitäen sitä samalla tiukalla. Älä kuitenkaan irroita teippiä silloin kun se on kuumaa, ettei se venähdä niin, että teippi vaurioituu. Voit siis myös käyttää lämpöä apuna muokkauksessa, ja se on itse asiassa välttämätöntäkin joissain hankalissa kohdissa, jossa teipin on mukauduttava ja venyttävä uuteen muotoon. Jos teippi rypistyy liiaksi, niin nosta se jälleen ylös rypistyneeltä alueelta ja anna lämpöä , näin teippi kutistuu ja palautuu jälleen alkuperäiseen muotoonsa. Yliteipatessa teippiä venytetään tiukasti kaareville pinnoille. Teippiä lämmitetään kuumailmapuhaltimella, jotta se venyisi, tai toisaalta kutistetaan venynyttä teippiä alkuperäiseen muotoonsa.

 
Trimmaus ja yksityiskohdat
Teipin leikkaamisessa on hyvä olla terävä veitsi, jolla homma käy näppärästi.  Muista katkoa  katkoteräveitseäsi riittävän usein, jotta veitsi pysyy terävänä ja työ sujuisi mahdollisimman hyvin. Kun ylivedettävä teippi, joka menee vaikkapa nupin etureunsta takareunaan, halutaan katkaista raon keskeltä, esimerkiksi oven saumoista, kannattaa raon kohtaa lämmittää hiukan ja sitten liuttaa sormella (puuvillahanskan kera) rakoa samalla painaen, näin reunat tulevat paremmin näkyviin ja keskikohdan löytäminen helpottuu. Teipin voi leikata siis sauman keskeltä, vaikka toki muitakin metodeita käytetään. (Sivun alaosan videolinkessä on mm leikkausesimerkkejä.) Tässä kohdin on oltava varovainen ja pitää käsi vakaana, ettei vahingossa leikkaa maalipintaa rikki. Leikkauksen jälkeen ylimääräinen teippi taivutetaan reunan taakse ja näin teippi saadaan tyylikkäästi koko kappaleen yli.
 
Jossain kohdassa teippiä trimmatessa saattaa tulla houkutus leikata teippiä suoraaan maalipinnan päällä, Emme kuitenkaan suosittele tätä metodia, sillä asiaan vihkiytymätön leikkaa helposti liian syvään ja vahingoittaa auton maalipintaa. Jotkut teippausammattilaiset joilla on kädessä hyvä “paineentunnistus” tätä tapaa kuitenkin käyttävät vaurioittamatta pintaa.
 
Loppulämmitys
Viimeisimpänä hommana on tärkeää kuumentaa teippauksen kriittiset paikat. Käy läpi erityisesti venytetyt ja muotoillut kohdat sekä reunat ja saumat. Riittävä kuumennus, n.90 celsius-astetta, “vapauttaa” teipin muistin  eikä se enää pyri palautumaan alkuperäiseen muotoonsa.  (Suosituslämpötilat vaihtelee teippityypistä ja merkistä riippuen, mutta yleisesti lämpötilat liikkuu 90 celsiusasteen tienoilla.)
Tämä viimeinen toimenpide on erittäin tärkeä teipin pysyvyyden kannaltaja se kannattaa vielä jaksaa tehdä huolella. Jos lämmityksen yhteydessä  syntyy kuplia teipin alle, niin puhkaise kupla veitsen kärjellä ja painele ilma ulos.
 
Videolinkkejä asennukseen
 
 
Internetissä on paljon vido-ohjeita teipin asennuksesta. Hakea voit eesimerkiksi seuraavilla sanoilla:
car wrapping
diy car wrapping
applying vinyl letters


Copyright © 2018 Rekkateippi.fi | Evolution Solutions Verkkokaupparatkaisu